تبلیغات
شخصی

نکاتی درمورد غذای مانده و مدت زمان استفاده از آن/داغ کردن مجدد غذا

نویسنده :M R
تاریخ:دوشنبه 14 تیر 1395-09:20 ق.ظ


«هر روز وقتی خسته از سرکار به خانه برمی‌گشتم، تازه کارهای خانه شروع می‌شد و بدترین قسمتش پختن شام در عرض یکی، دو ساعت بود که به هیچ‌وجه نمی‌شد مثل نظافت و ... انجامش را به زمان دیگری- مثلا آخر هفته‌ها!- موکول کرد. همسرم به فاصله کمی از من، خسته و گرسنه به خانه می‌رسید و دخترم هم که در نبود من ناهار آنچنانی نخورده بود، قاعدتا انتظار یک شام حسابی را داشت و این قصه هر روزه ما بود! من با وجود تمام خستگی‌ام از کار روزانه، باز هم باید سر پا می‌ایستادم و غذا می‌پختم. البته همیشه به دنبال راه‌حلی برای خلاصی از این وضعیت بودم که یک روز با یکی از دوستانم که وضعیتی مشابه مرا داشت، در همین مورد صحبت کردم و او گفت: چرا آخر هفته‌ها که خانه هستی، چند نوع غذا درست نمی‌کنی و در فریزر نمی گذاری؟! این‌جوری هر روز شام‌تان حاضر و آماده است و فقط گرم کردن می‌خواهد! تو هم دیگر مجبور نیستی خسته و کوفته پای گاز بایستی!!!



آنقدر از این پیشنهاد خوشحال شدم که تا ساعت‌ها با خودم فکر می‌کردم چرا زودتر این مشکل را با دوستم مطرح نکرده‌ام! خلاصه، یکی، دو هفته‌ای به توصیه دوستم آخر هفته‌ها را به آشپزی گذراندم و در عوض در طول هفته راحت بودم و دخترم هم برای ناهارهایش که اغلب تنها بود، غذای مناسبی برای خوردن داشت. 

تا اینکه یک روز در روزنامه خبری خواندم که حسابی مرا ترساند: بروز بی‌حالی و تهوع از عواقب مصرف غذای مانده است و علاوه بر این مصرف غذای مانده باعث پیری بدن می‌شود و بهتر است غذاهای تازه، به صورت روزانه طبخ و مصرف شود!


نگران و گیج بودم؛ یعنی غذاهای فریز شده من هم شامل همین قاعده می‌شد و باید منتظر علائم مسمومیت و پیری زودرس می‌شدم؟!

شما هم اگر به هر دلیلی راه مشابهی را برای خلاصی از آشپزی روزانه در پیش گرفته‌اید، آیا می‌دانید عواقب مصرف غذاهای فریز شده و در یخچال مانده چیست؟ برای اطلاع دقیق‌تر از اتفاقی که برای غذاهای مانده می‌افتد، سراغ دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص علوم غذا و صنایع غذایی و عضو هیات علمی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی رفتیم که نتیجه آن را در ادامه می‌خوانید.

...




ادامه مطلب

نوع مطلب : پزشکی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

مواد غذایی که با گرم کردن دوباره سمی می شوند/ غذا را 2 بار گرم نکنید .

نویسنده :M R
تاریخ:دوشنبه 14 تیر 1395-09:06 ق.ظ

مواد غذایی که در وعده های مختلف غذایی استفاده می کنیم را نباید دوباره گرم کرده و در وعده های دیگر استفاده کنیم زیرا ارزش غذایی خود را از دست می دهند و در برخی مواد غذایی ایجاد سم می شود.


همه ما اغلب اوقات مقدار زیادی غذا برای چند روز می پزیم ومجبور می شویم دوباره آنها را گرم کنیم . در نتیجه این کار ، بعضی از مواد غذایی ترکیب داخلی خود را از دست می دهند وحتی گاهی سمی می شوند و ممکن است عامل ایجاد سرطان در بدن شوند.

از نظر تغذیه ای بهترین شیوه طبخ غذا شیوه ای است که به اندازه مصرف یکبار تهیه شده تا باقیمانده نداشته باشد. بهتر است از گرم کردن دوباره و چند باره غذاها خودداری شود و اگر هم قرار است غذاها را در دو یا چندبار مصرف کرد آنها را در بسته های کوچک قرار داده و از چندباره گرم کردن آن خودداری شود.گرم کردن مواد غذایی در دفعات مختلف احتمال افزایش بار میکروبی آن را بالا می برد و این مسئله باعث کم شدن ارزش غذایی غذاها نیز می شود. برخی از مواد مغذی و ویتامین های موجود در غذاها در اثر گرم کردن دوباره از بین می روند.

نتایج یک تحقیق پزشکی نشان می دهد هفت نوع مواد غذایی اگر مجدد گرم شوند سمی، زیان آور و حتی سرطان زا می شوند. 

این مواد غذایی عبارتند از:


ادامه مطلب

نوع مطلب : پزشکی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

کالری موجود در انواع نان/نان بربری، نان سنگک،نان لواش و....

نویسنده :M R
تاریخ:دوشنبه 14 تیر 1395-08:42 ق.ظ


به ظاهر نان که نگاه می‌کنید نفس راحتی می‌کشید و فکر می‌کنید آن قیافه و زیبایی به اندازه‌ای کالری ندارد که شما را چاق کند؛ برای همین انتخاب اول شما در کنار غذاهایی مثل انواع برنج، ماکارونی و سیب‌زمینی نان است اما غافل از اینکه نان‌ها در مدل‌های مختلف کالری‌هایی دارند که اگر پای حساب و کتاب بنشینید شاید چیزی کمتر از برنج و بقیه غذاها نباشد. باید توجه داشته باشید یک کف دست نان هیچ‌وقت نمی‌تواند شما را به اندازه یک بشقاب برنج یا دو عدد سیب‌زمینی پخته سیر کند و باید مدام در حال رفت و آمد به آشپزخانه و خوردن نان باشید.
همین‌جاست که در انتخاب اشتباه می‌کنید. هیچ‌وقت نباید گول ظاهر زیبای نان‌ها را بخورید. ما نمی‌گوییم نان نخورید اما اگر می‌خواهید اضافه وزن نداشته باشید یا در رژیم لاغری‌تان موفق باشید، حتما باید حواس‌تان به نان خوردن‌تان باشد. در این مطلب کالری انواع نان‌های سنتی و غیر سنتی را بررسی کرده‌ایم. در رژیم‌های غذایی واحد اندازه‌گیری نان اندازه کف دست است. شاید دو کف دست نان بربری یا سنگک شما را سیر کند اما مطمئنا با دو کف دست نان لواش یا تافتون سیر نمی‌شوید...

ادامه مطلب

نوع مطلب : اطلاعات عمومی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

تعریف کالری

نویسنده :M R
تاریخ:دوشنبه 14 تیر 1395-08:28 ق.ظ


ابتدا تاریخچه ای از کالری و تعریف دقیق آن می پردازیم و سپس تعریفی عامیانه از آن داریم :

کالری (به انگلیسیCalorie) برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط نیکلاس کلمان به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. واژه کالری از واژه لاتین calor به معنی گرما گرفته شده است. بین سال های ۱۸۴۱ و ۱۸۶۷ این لغت به فرهنگ های انگلیسی و فرانسوی اضافه شد.

کالری به دو صورت تعریف می شود:

  • کالری کوچک یا گرم‌کالری (نماد:cal) که برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای ۱ گرم آب در فشار هوای ۱ اتمسفر به اندازه ۱ درجه سلسیوس.
  • کالری بزرگ یا کیلوگرم‌کالری(کیلو‌کالری) (نماد:Cal  یا kcal) که همان کالری غذایی (به انگلیسیfood calorie) است و مقدار آن برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای °۱ سانتیگرادی ۱ کیلوگرم‌ آب.

۱ یک کالری بزرگ برابر است با ۱۰۰۰ کالری کوچک.(میزان انرژی غذایی که می خوریم با کیلو‌کالری اندازه گیری می شود)


این واحد ها سالها در سیستم اندازه گیری متریک استفاده می شدند. در سال ۱۹۴۸، جامعه علمی تصمیم گرفت که چون در گرما (مانند کار) انرژی منتقل می شود یکای SI
 برای گرما باید همان ژول باشد.

  • ۱ کالری کوچک تقریباً برابر است با ۴٫۲ ژول (به طور دقیق ۴٫۱۸۶۸ ژول )
  • ۱ کالری بزرگ تقریباً برابر با ۴٫۲ کیلوژول می باشد.


یک کالری عبارت است از مقدار گرمای (انرژی) لازم برای اینکه دمای یک گرم آب را از ۱۴٫۵ درجه به ۱۵٫۵ درجه سلسیوس افزایش دهد.

به تصویر زیر دقت کنید : نشان می دهد کالری موجود در سبزیجات به نسبت حجمی که دارند بسیار کمتر از روغن و مزغ می باشد . به طور مثال شما برای بدست آوردن 400 کیلو کالری باید حجم بسیاز زیادی سبزیجات مصرف کنید !!!

...


ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :4
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  


Admin Logo
themebox Logo